Rob
van der Bijl (RVDB/Lightrail.nl) in CoBouw
Rob
van der Bijl: "De Nederlandse besluitvorming is ingewikkeld."
Openbaar
vervoer niet iets voor losers
"Lightrail
combineert de eigenschappen van trein en tram. Tien jaar geleden werd
dit openbare stads- en streekvervoer gezien als de oplossing voor het
toenemende autoverkeer in en rond de steden", herinnert lightraildeskundige
Rob van der Bijl zich. Van de zes projecten die toen werden ontwikkeld
zijn alleen RandstadRail in het westen en het Syntusnet in het oosten
van het land gerealiseerd. Van der Bijl zit donderdag (21 januari 2010)
in Nieuwegein de derde Dag van de Lightrail voor.
Hoe
groot is de behoefte aan lightrail?
"Lightrail gaat een nieuwe ronde in door een samenloop van omstandigheden.
De steden zijn volgens de voorspellingen die tien jaar geleden werden
gedaan, volgelopen met verkeer en de belangrijkste bestemmingen zijn
onbereikbaar geworden. De urgentie om daar wat aan te doen is dan ook
heel hoog."
Dus wordt er druk geïnvesteerd in lightrail?
"Wethouders willen wel. In Groningen bijvoorbeeld en in Maastricht.
Groningen gaat in februari of maart naar verwachting akkoord met de
aanleg van twee lightraillijnen. De ene wordt gefinancierd met regionale
en plaatselijke gelden en de tweede met compensatiegelden voor het niet
doorgaan van de Zuiderzeelijn. En minister Eurling stelt 60 miljoen
beschikbaar voor de aanleg van het Nederlandse deel van een lightrailtraject
tussen Maastricht en het Belgische Hasselt."
Maar lightrail komt nog het meest in het nieuws door allerlei procedurele
strubbelingen.
"De Nederlandse besluitvorming is ingewikkeld. Neem bijvoorbeeld
de voorbereiding van de Rijn-Gouwelijn tussen Gouda, Leiden en de Noordzeekust.
De provincie Zuid-Holland heeft daar tien jaar aan gewerkt. En het Rijk
zegt dan: 'het westelijke deel naar de kust kan best een buslijn zijn'.
Dan denk ik: 'dat had je acht jaar eerder ook kunnen bedenken'. Dan
valt ook het verschil op met onder meer Duitsland en Frankrijk waar
gemeenten en regio's meer zeggenschap hebben en meer financiële
slagkracht hebben."
Hoe staat lightrail er nu voor in Nederland?
"In Nederland is het geld een probleem. De meerderheid van de
Tweede Kamer is voor meer asfalt. Ook het ministerie van Verkeer en
Waterstaat en de semi-overheid lijken te weinig besef te hebben van
lightrail. Het beeld van het ouderwetse trammetje overheerst, net als
de gedachte dat openbaar vervoer iets voor losers is. Kijk je naar de
praktijk, dan zie je dat bijvoorbeeld de omzet van winkeliers stijgt
door de komst van openbaar vervoer. En met enkele tientallen procenten
daalt zoals eerder bleek in Rotterdam-West waar een tramlijn tijdelijk
uit bedrijf werd genomen."
Publicatie
Cobouw, 21 januari 2010
Home...
|