Rob van der Bijl (RVDB/Lightrail.nl) in CoBouw

Rob van der Bijl: "De Nederlandse besluitvorming is ingewikkeld."

Openbaar vervoer niet iets voor losers

"Lightrail combineert de eigenschappen van trein en tram. Tien jaar geleden werd dit openbare stads- en streekvervoer gezien als de oplossing voor het toenemende autoverkeer in en rond de steden", herinnert lightraildeskundige Rob van der Bijl zich. Van de zes projecten die toen werden ontwikkeld zijn alleen RandstadRail in het westen en het Syntusnet in het oosten van het land gerealiseerd. Van der Bijl zit donderdag (21 januari 2010) in Nieuwegein de derde Dag van de Lightrail voor.

Hoe groot is de behoefte aan lightrail?
"Lightrail gaat een nieuwe ronde in door een samenloop van omstandigheden. De steden zijn volgens de voorspellingen die tien jaar geleden werden gedaan, volgelopen met verkeer en de belangrijkste bestemmingen zijn onbereikbaar geworden. De urgentie om daar wat aan te doen is dan ook heel hoog."

Dus wordt er druk geïnvesteerd in lightrail?

"Wethouders willen wel. In Groningen bijvoorbeeld en in Maastricht. Groningen gaat in februari of maart naar verwachting akkoord met de aanleg van twee lightraillijnen. De ene wordt gefinancierd met regionale en plaatselijke gelden en de tweede met compensatiegelden voor het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn. En minister Eurling stelt 60 miljoen beschikbaar voor de aanleg van het Nederlandse deel van een lightrailtraject tussen Maastricht en het Belgische Hasselt."

Maar lightrail komt nog het meest in het nieuws door allerlei procedurele strubbelingen.
"De Nederlandse besluitvorming is ingewikkeld. Neem bijvoorbeeld de voorbereiding van de Rijn-Gouwelijn tussen Gouda, Leiden en de Noordzeekust. De provincie Zuid-Holland heeft daar tien jaar aan gewerkt. En het Rijk zegt dan: 'het westelijke deel naar de kust kan best een buslijn zijn'. Dan denk ik: 'dat had je acht jaar eerder ook kunnen bedenken'. Dan valt ook het verschil op met onder meer Duitsland en Frankrijk waar gemeenten en regio's meer zeggenschap hebben en meer financiële slagkracht hebben."

Hoe staat lightrail er nu voor in Nederland?
"In Nederland is het geld een probleem. De meerderheid van de Tweede Kamer is voor meer asfalt. Ook het ministerie van Verkeer en Waterstaat en de semi-overheid lijken te weinig besef te hebben van lightrail. Het beeld van het ouderwetse trammetje overheerst, net als de gedachte dat openbaar vervoer iets voor losers is. Kijk je naar de praktijk, dan zie je dat bijvoorbeeld de omzet van winkeliers stijgt door de komst van openbaar vervoer. En met enkele tientallen procenten daalt zoals eerder bleek in Rotterdam-West waar een tramlijn tijdelijk uit bedrijf werd genomen."

Publicatie Cobouw, 21 januari 2010

Home...