RVDB/Lightrail.nl
met ARCADIS winnaar ProRail Prijsvraag Rob
van der Bijl: "Vertramming is haalbaar, nuttig, goedkoper en
beter." Vertrammingsmodel voor regionale spoorlijnen wint ProRail PrijsVraag Ons plan - RVDB/Lightrail.nl (Rob van der Bijl, Maurits van Witsen en Lieuwe Zigterman) met ARCADIS (Robert Kroon c.s.) - om het regionale spoor aantrekkelijker en goedkoper te exploiteren, is 14 mei 2007 gekozen als winnaar van de ProRail PrijsVraag. We stellen voor om trams in plaats van treinen te laten rijden op het spoor. De dienstregeling kan hierdoor worden uitgebreid en er kunnen meer stations of opstapplaatsen worden gerealiseerd. De jury oordeelde dat het plan goed is onderbouwd wat betreft de kosten en baten. Lees
meer op de site van ProRail hier... Samenvatting - De Toekomst van Regionale Rail is Licht Door toepassing van een zogenaamd vertrammingsmodel kan een substantieel deel van het regionale spoor aantrekkelijker en goedkoper worden geëxploiteerd. Dit biedt een kans voor een vernieuwende rol voor ProRail en een kans voor lokale overheden en lokaal bedrijfsleven om meer uit het regionale spoor te halen. Ook is vertramming kansrijk voor vervoerders en opdrachtgevers. In onze visie wordt vertramming heel nadrukkelijk en precies opgevat als de conversie van spoorweg naar tramweg. Dit sluit compromissen en hybride oplossingen niet per se uit, maar eerst en vooral hebben we onderzocht wat aangepakt moet worden om een dergelijke strikte vertramming van regionaal spoor mogelijk te maken. Ons vertrammingsmodel is uitgewerkt als een bouwdoos. Afhankelijk van de situatie kunnen verschillende elementen worden toegepast: juridische aspecten met daarin de vraag of goederenvervoer mogelijk is, exploitatie, maatschappelijk draagvlak, stedenbouw, techniek, institutionele en organisatorische aspecten en ten slotte economische haalbaarheid. We denken dat het mogelijk moet zijn om het aantal reizigers te laten toenemen terwijl de kosten lager kunnen zijn. Voor elke regionale lijn geldt dat de verbetering van het railvervoer op eenvoudige wijze gerealiseerd moet worden, waarbij zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van bestaande elementen met een geminimaliseerde investering in nieuwe elementen. Het model is toegepast op de lijn Zwolle - Kampen. We hebben de vertramming van deze lijn voor alle thema's uitgewerkt. In technische en stedenbouwkundige zin maar ook qua exploitatie blijkt vertramming buitengewoon kansrijk en biedt het een reëel perspectief op vergelijkbare projecten elders in Nederland. Onze pilot gaat uit van de opening van vier nieuwe haltes, die pragmatisch en doelmatig in hun omgeving worden geïntegreerd en worden voorzien van aansprekende en duidelijke informatie. Alle haltes krijgen lage perrons. Tot slot: vertramming geldt ook in een internationaal perspectief als innovatief. De methode kan zich meten met geavanceerde en succesvolle projecten in het buitenland. Uit de pers ANP: Tram is goed alternatief voor trein
Op een flink aantal regionale spoortrajecten kunnen de zware en dure personentreinen beter worden vervangen door lichte en voordelige trams. De kosten van de exploitatie dalen, tramlijnen zijn eenvoudiger in te passen en de voertuigen kunnen meer stops maken. Meer reizigers profiteren dan van de ov-verbinding.
Dat stellen het ingenieursbureau Arcadis en RVDB/Lightrail.nl in een gezamenlijk plan, dat maandag in Utrecht werd onderscheiden met de jaarlijkse innovatieprijs van spoorbeheerder ProRail. Aan de onderscheiding is een geldbedrag van 100.000 euro verbonden.
ProRail had het bedrijfsleven uitgedaagd om met plannen te komen om meer reizigers te lokken naar regionale spoorlijnen tegen aanzienlijk lagere kosten. De tram kan volgens het plan van Arcadis en RVDB/Lightrail.nl een succesvol en voordelig alternatief zijn voor de trein op perifere tracés als Haarlem-Zandvoort, Alkmaar-Enkhuizen, Leeuwarden-Harlingen/Stavoren, Nijmegen - Kleve (Duitsland) en in Zuid-Limburg.
Regionale lijnen kampen op dit moment vaak met problemen. Er rijden relatief weinig treinen en het aantal reizigers dat er gebruik van maakt, ligt laag. Daardoor is het erg moeilijk om rendabele investeringen te doen in bijvoorbeeld beter beveiligde overwegen, vernieuwing van het spoor, stations en parkeervoorzieningen.
Het lijntje tussen Zwolle en Kampen leent zich volgens de opstellers van het bekroonde plan uitstekend voor een eerste proef met 'vertramming'. ProRail-topman Bert Klerk liet zich uit in lovende bewoordingen. "We gaan nu eerst aan de slag op de lijn Zwolle-Kampen, maar dit project kan op veel meer plaatsen een succes worden. Ik denk dan vooral aan los liggende lijnen in verstedelijkte gebieden. Lightrailvoertuigen zijn veel goedkoper. Daarnaast kunnen er stops worden gemaakt bij meer haltes, zonder dat er veel tijdverlies optreedt. Dat komt doordat deze voertuigen sneller kunnen optrekken en afremmen dan de oude generatie treinen''.
De provincie Overijssel ziet de vertrammingsplannen met de lijn Zwolle-Kampen ook helemaal zitten. "In 2009 gaan we de lijn aanbesteden en dat is het ideale moment om echt iets te gaan doen met deze lijn'', vindt gedeputeerde Bereikbaarheid en Bestuur Job Klaassen (VVD). "Er komen twee nieuwe haltes in de buurt van bedrijventerreinen en woonwijken en lightrailvoertuigen gaan veel frequenter rijden dan nu het geval is. Op die manier moet het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief worden voor de auto.''
(ANP) Persbericht ProRail: Trams op het spoor wint ProRail PrijsVraag Het plan van Rob van der Bijl en Arcadis om het regionale spoor aantrekkelijker en goedkoper te exploiteren, is gekozen als winnaar van de ProRail PrijsVraag. De winnaars stellen voor om trams te laten rijden op het spoor, de zogenoemde vertramming. De dienstregeling kan hierdoor worden uitgebreid en er kunnen meer stations of opstapplaatsen worden gerealiseerd. De jury oordeelde dat het plan goed is onderbouwd wat betreft de kosten en baten. Voor de uitwerking van dit plan is medewerking van andere partijen zoals de provincie noodzakelijk. De jury oordeelt dat de samenwerking tussen Van der Bijl en Arcadis een aansprekend en volledig geintegreerd concept heeft opgeleverd. Financien, marketing, veiligheid en planologische consequenties zijn goed uitgewerkt. De tram is letterlijk en figuurlijk laagdrempelig en maakt de overstap van auto naar openbaar vervoer aantrekkelijk. Het plan voorziet in een pilot op de lijn Zwolle-Kampen. Deze pilot zal voldoende ervaring en informatie opleveren over de optimale vorm van vertramming. Ook de kosten van onderhoud en materieel zullen door de pilot inzichtelijk worden. Om de vertramming mogelijk te maken moeten ondermeer de veiligheidssystemen worden aangepast. Dan kunnen er zowel gewone treinen en goederentreinen als trams over het spoor rijden. De winnaars stellen dat door de toepassing van de vertramming methode een substantieel deel van het regionale spoor aantrekkelijker en goedkoper kan worden geexploiteerd. "Dit geeft een impuls voor de regio en heeft grote kans om mensen uit de auto in het openbaar vervoer te krijgen. Het biedt lokale overheden en het lokale bedrijfsleven kansen om meer uit het regionale spoor te halen. Voor ProRail biedt dit mogelijkheden om een vernieuwende rol te spelen", zo stellen zij. ProRail heeft de PrijsVraag nu voor de tweede keer georganiseerd. In het voorjaar van 2006 stelde ProRail de vraag "Hoe krijgen we op regionale lijnen meer reizigers in de trein tegen lagere kosten". De jury selecteerde uit 59 inzendingen 6 ideeen die in aanmerking konden komen voor de prijs. De winnaar ontvangt 100.000 Euro voor de uitvoering van het idee. (ProRail) Trams
op het spoor wint prijs De tram is "letterlijk en figuurlijk laagdrempelig en maakt de overstap van auto naar openbaar vervoer aantrekkelijk". Het plan van de Van der Bijl, als stedenbouwkundig ontwerper betrokken bij Light Rail-projecten, en Arcadis, dat zich bezighoudt met infrastructuur, gebouwde omgeving en milieu, voorziet in een pilot op de lijn Zwolle-Kampen. Om de 'vertramming' daar mogelijk te maken moeten onder meer de veiligheidssystemen worden aangepast. Dan kunnen er zowel gewone treinen en goederentreinen als trams over het spoor rijden. Voor de uitwerking van dit plan is medewerking van andere partijen zoals de provincie noodzakelijk. Wanneer deze pilot van start gaat, is nog niet bekend. De jury
selecteerde de winnaars uit 59 inzendingen, die met een voorstel waren
gekomen op basis van de door ProRail gestelde vraag: 'Hoe krijgen we
op regionale lijnen meer reizigers in de trein tegen lagere kosten?'
Maandag 4 december 2006 zijn de genomineerde ideeën bekendgemaakt van de tweede ProRail PrijsVraag. De inzending van RVDB/Lightrail.nl is in de prijzen gevallen. Dr. ir. Rob van der Bijl tezamen met prof. ir. Maurits van Witsen en dr. ir. Lieuwe Zigterman hebben aan antwoord gevonden op de vraag die ProRail dit keer heeft gesteld, namelijk "hoe krijgen we op regionale lijnen meer reizigers in de trein tegen lagere kosten?" De komende maanden zal RVDB/Lightrail.nl dit idee met Arcadis (ook genomineerd) uitwerken. Vertramming als gangmaker vernieuwing ProRail Volgens RVDB/Lightrail.nl kan bijvoorbeeld de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen worden vertramd. Nieuwe, in de openbare ruimte geïntegreerde haltes zijn dan voorzien bij de stedelijke ontwikkelingen in Stadshagen en Oosterwolt. Deze vertramming is op meerdere plaatsen toepasbaar in Nederland. ProRail krijgt zo de kans zich een nieuwe rol toe te eigenen.
Samenvatting
Inzending Uit het juryrapport Als
beheerder van onder andere de regionale spoorinfrastructuur wil ProRail
de regios helpen om de waarde van deze lijnen voor de mobiliteit
te vergroten. Uiteraard op een betrouwbare, veilige en innovatieve wijze
en in samenwerking met klanten en partners. Uit
de pers "Het klinkt als een raar idee, een tram tussen Zwolle en Kampen, want er is nauwelijks een landelijker boemeltje in Nederland te vinden. Toch biedt juist het moderniseren van deze korte spoorlijn tot een tramlijn met meer haltes en een hogere frequentie mogelijkheden voor een goede integratie in de Zwolse stadsuitbreidingen Stadshagen en Oosterwolt. Aldus het idee van RVDB/Lightrail, een van de zes genomineerden in de jaarlijkse ProRail-prijsvraag. De komende maanden wordt het idee verder uitgewerkt." CoBouw
(5 december 2006) begrijpt het niet helemaal |