RVDB/Lightrail.nl met ARCADIS winnaar ProRail Prijsvraag

Rob van der Bijl: "Vertramming is haalbaar, nuttig, goedkoper en beter."

Vertrammingsmodel voor regionale spoorlijnen wint ProRail PrijsVraag

Ons plan - RVDB/Lightrail.nl (Rob van der Bijl, Maurits van Witsen en Lieuwe Zigterman) met ARCADIS (Robert Kroon c.s.) - om het regionale spoor aantrekkelijker en goedkoper te exploiteren, is 14 mei 2007 gekozen als winnaar van de ProRail PrijsVraag. We stellen voor om trams in plaats van treinen te laten rijden op het spoor. De dienstregeling kan hierdoor worden uitgebreid en er kunnen meer stations of opstapplaatsen worden gerealiseerd. De jury oordeelde dat het plan goed is onderbouwd wat betreft de kosten en baten.

Lees meer op de site van ProRail hier...
Klik voor informatie over de voorronde hier...

Samenvatting - De Toekomst van Regionale Rail is Licht

Door toepassing van een zogenaamd vertrammingsmodel kan een substantieel deel van het regionale spoor aantrekkelijker en goedkoper worden geëxploiteerd. Dit biedt een kans voor een vernieuwende rol voor ProRail en een kans voor lokale overheden en lokaal bedrijfsleven om meer uit het regionale spoor te halen. Ook is vertramming kansrijk voor vervoerders en opdrachtgevers.

In onze visie wordt vertramming heel nadrukkelijk en precies opgevat als de conversie van spoorweg naar tramweg. Dit sluit compromissen en hybride oplossingen niet per se uit, maar eerst en vooral hebben we onderzocht wat aangepakt moet worden om een dergelijke strikte vertramming van regionaal spoor mogelijk te maken. Ons vertrammingsmodel is uitgewerkt als een bouwdoos. Afhankelijk van de situatie kunnen verschillende elementen worden toegepast: juridische aspecten met daarin de vraag of goederenvervoer mogelijk is, exploitatie, maatschappelijk draagvlak, stedenbouw, techniek, institutionele en organisatorische aspecten en ten slotte economische haalbaarheid. We denken dat het mogelijk moet zijn om het aantal reizigers te laten toenemen terwijl de kosten lager kunnen zijn. Voor elke regionale lijn geldt dat de verbetering van het railvervoer op eenvoudige wijze gerealiseerd moet worden, waarbij zo veel mogelijk gebruik wordt gemaakt van bestaande elementen met een geminimaliseerde investering in nieuwe elementen.

Het model is toegepast op de lijn Zwolle - Kampen. We hebben de vertramming van deze lijn voor alle thema's uitgewerkt. In technische en stedenbouwkundige zin maar ook qua exploitatie blijkt vertramming buitengewoon kansrijk en biedt het een reëel perspectief op vergelijkbare projecten elders in Nederland. Onze pilot gaat uit van de opening van vier nieuwe haltes, die pragmatisch en doelmatig in hun omgeving worden geïntegreerd en worden voorzien van aansprekende en duidelijke informatie. Alle haltes krijgen lage perrons.

Tot slot: vertramming geldt ook in een internationaal perspectief als innovatief. De methode kan zich meten met geavanceerde en succesvolle projecten in het buitenland.

Uit de pers

ANP: Tram is goed alternatief voor trein

Op een flink aantal regionale spoortrajecten kunnen de zware en dure personentreinen beter worden vervangen door lichte en voordelige trams. De kosten van de exploitatie dalen, tramlijnen zijn eenvoudiger in te passen en de voertuigen kunnen meer stops maken. Meer reizigers profiteren dan van de ov-verbinding.

Dat stellen het ingenieursbureau Arcadis en RVDB/Lightrail.nl in een gezamenlijk plan, dat maandag in Utrecht werd onderscheiden met de jaarlijkse innovatieprijs van spoorbeheerder ProRail. Aan de onderscheiding is een geldbedrag van 100.000 euro verbonden.

ProRail had het bedrijfsleven uitgedaagd om met plannen te komen om meer reizigers te lokken naar regionale spoorlijnen tegen aanzienlijk lagere kosten. De tram kan volgens het plan van Arcadis en RVDB/Lightrail.nl een succesvol en voordelig alternatief zijn voor de trein op perifere tracés als Haarlem-Zandvoort, Alkmaar-Enkhuizen, Leeuwarden-Harlingen/Stavoren, Nijmegen - Kleve (Duitsland) en in Zuid-Limburg.

Regionale lijnen kampen op dit moment vaak met problemen. Er rijden relatief weinig treinen en het aantal reizigers dat er gebruik van maakt, ligt laag. Daardoor is het erg moeilijk om rendabele investeringen te doen in bijvoorbeeld beter beveiligde overwegen, vernieuwing van het spoor, stations en parkeervoorzieningen.

Het lijntje tussen Zwolle en Kampen leent zich volgens de opstellers van het bekroonde plan uitstekend voor een eerste proef met 'vertramming'. ProRail-topman Bert Klerk liet zich uit in lovende bewoordingen. "We gaan nu eerst aan de slag op de lijn Zwolle-Kampen, maar dit project kan op veel meer plaatsen een succes worden. Ik denk dan vooral aan los liggende lijnen in verstedelijkte gebieden. Lightrailvoertuigen zijn veel goedkoper. Daarnaast kunnen er stops worden gemaakt bij meer haltes, zonder dat er veel tijdverlies optreedt. Dat komt doordat deze voertuigen sneller kunnen optrekken en afremmen dan de oude generatie treinen''.

De provincie Overijssel ziet de vertrammingsplannen met de lijn Zwolle-Kampen ook helemaal zitten. "In 2009 gaan we de lijn aanbesteden en dat is het ideale moment om echt iets te gaan doen met deze lijn'', vindt gedeputeerde Bereikbaarheid en Bestuur Job Klaassen (VVD). "Er komen twee nieuwe haltes in de buurt van bedrijventerreinen en woonwijken en lightrailvoertuigen gaan veel frequenter rijden dan nu het geval is. Op die manier moet het openbaar vervoer een aantrekkelijk alternatief worden voor de auto.''

(ANP)

Persbericht ProRail: Trams op het spoor wint ProRail PrijsVraag

Het plan van Rob van der Bijl en Arcadis om het regionale spoor aantrekkelijker en goedkoper te exploiteren, is gekozen als winnaar van de ProRail PrijsVraag. De winnaars stellen voor om trams te laten rijden op het spoor, de zogenoemde vertramming. De dienstregeling kan hierdoor worden uitgebreid en er kunnen meer stations of opstapplaatsen worden gerealiseerd. De jury oordeelde dat het plan goed is onderbouwd wat betreft de kosten en baten. Voor de uitwerking van dit plan is medewerking van andere partijen zoals de provincie noodzakelijk.

De jury oordeelt dat de samenwerking tussen Van der Bijl en Arcadis een aansprekend en volledig geintegreerd concept heeft opgeleverd. Financien, marketing, veiligheid en planologische consequenties zijn goed uitgewerkt. De tram is letterlijk en figuurlijk laagdrempelig en maakt de overstap van auto naar openbaar vervoer aantrekkelijk. Het plan voorziet in een pilot op de lijn Zwolle-Kampen. Deze pilot zal voldoende ervaring en informatie opleveren over de optimale vorm van vertramming. Ook de kosten van onderhoud en materieel zullen door de pilot inzichtelijk worden. Om de vertramming mogelijk te maken moeten ondermeer de veiligheidssystemen worden aangepast. Dan kunnen er zowel gewone treinen en goederentreinen als trams over het spoor rijden.

De winnaars stellen dat door de toepassing van de vertramming methode een substantieel deel van het regionale spoor aantrekkelijker en goedkoper kan worden geexploiteerd. "Dit geeft een impuls voor de regio en heeft grote kans om mensen uit de auto in het openbaar vervoer te krijgen. Het biedt lokale overheden en het lokale bedrijfsleven kansen om meer uit het regionale spoor te halen. Voor ProRail biedt dit mogelijkheden om een vernieuwende rol te spelen", zo stellen zij.

ProRail heeft de PrijsVraag nu voor de tweede keer georganiseerd. In het voorjaar van 2006 stelde ProRail de vraag "Hoe krijgen we op regionale lijnen meer reizigers in de trein tegen lagere kosten". De jury selecteerde uit 59 inzendingen 6 ideeen die in aanmerking konden komen voor de prijs. De winnaar ontvangt 100.000 Euro voor de uitvoering van het idee.

(ProRail)

Trams op het spoor wint prijs

UTRECHT - Met een voorstel om trams op het treinspoor te laten rijden, hebben Rob van der Bijl en het bedrijf Arcadis maandag de ProRail PrijsVraag gewonnen. Ze ontvangen honderdduizend euro voor de uitvoering van hun idee. De jury is enthousiast: voor de zogenoemde 'vertramming' van het treinspoor kan de dienstregeling worden uitgebreid en er kunnen meer stations of opstapplaatsen worden gerealiseerd. De jury oordeelde dat het plan goed is onderbouwd wat betreft de kosten en baten.

De tram is "letterlijk en figuurlijk laagdrempelig en maakt de overstap van auto naar openbaar vervoer aantrekkelijk". Het plan van de Van der Bijl, als stedenbouwkundig ontwerper betrokken bij Light Rail-projecten, en Arcadis, dat zich bezighoudt met infrastructuur, gebouwde omgeving en milieu, voorziet in een pilot op de lijn Zwolle-Kampen. Om de 'vertramming' daar mogelijk te maken moeten onder meer de veiligheidssystemen worden aangepast. Dan kunnen er zowel gewone treinen en goederentreinen als trams over het spoor rijden. Voor de uitwerking van dit plan is medewerking van andere partijen zoals de provincie noodzakelijk. Wanneer deze pilot van start gaat, is nog niet bekend.

De jury selecteerde de winnaars uit 59 inzendingen, die met een voorstel waren gekomen op basis van de door ProRail gestelde vraag: 'Hoe krijgen we op regionale lijnen meer reizigers in de trein tegen lagere kosten?'

(www.nieuws.nl, 14 mei 2007)


 

 

 

 



RVDB (samen met ARCADIS) genomineerd in de voorronde

Maandag 4 december 2006 zijn de genomineerde ideeën bekendgemaakt van de tweede ProRail PrijsVraag. De inzending van RVDB/Lightrail.nl is in de prijzen gevallen. Dr. ir. Rob van der Bijl tezamen met prof. ir. Maurits van Witsen en dr. ir. Lieuwe Zigterman hebben aan antwoord gevonden op de vraag die ProRail dit keer heeft gesteld, namelijk "hoe krijgen we op regionale lijnen meer reizigers in de trein tegen lagere kosten?" De komende maanden zal RVDB/Lightrail.nl dit idee met Arcadis (ook genomineerd) uitwerken.

Vertramming als gangmaker vernieuwing ProRail

Volgens RVDB/Lightrail.nl kan bijvoorbeeld de spoorlijn tussen Zwolle en Kampen worden vertramd. Nieuwe, in de openbare ruimte geïntegreerde haltes zijn dan voorzien bij de stedelijke ontwikkelingen in Stadshagen en Oosterwolt. Deze vertramming is op meerdere plaatsen toepasbaar in Nederland. ProRail krijgt zo de kans zich een nieuwe rol toe te eigenen.

Samenvatting Inzending
Vertramming van regionale lijnen of diensten leidt tot meer reizigers en mogelijk ook tot lagere exploitatielasten en aanlegkosten. Regionale overheden krijgen meer invloed op het regionaal railgebonden OV, dat in vertramde vorm ook beter geïntegreerd kan worden in regionale verstedelijking en ruimtelijke ontwikkeling. In dit verband krijgt ProRail de kans om zich te vernieuwen en te anticiperen op een toekomst waarin zeggenschap over het spoor in toenemende mate wordt gedecentraliseerd. En wordt onderworpen aan competitie, want vertrammingsprojecten van regionale lijnen bieden de mogelijkheid voor ProRail om na te gaan hoe zij een rol kan spelen bij de introductie van marktwerking in beheer en onderhoud van het regionale spoor.
Vertramming staat voor ombouw van 'heavy rail' infrastructuur voor tramdiensten met trams op de tot trambaan omgebouwde spoorweg, zowel in functionele, als in juridische zin. De frequentie gaat om hoog, het aantal haltes wordt vergroot. Bestaande en nieuwe haltes worden zoveel mogelijk geïntegreerd in de (stedelijke) omgeving en in overige OV-voorzieningen.
De voorgestelde methode van vertramming wordt uitgetest op de lijn Zwolle-Kampen. Zo'n test is op korte termijn realiseerbaar, maar op langere termijn ook nog verder uit te bouwen. Bovendien is de methode ook geschikt voor andere regionale lijnen en diensten in Nederland, zoals blijkt uit de ontworpen typologie van regionaal railgebonden openbaar vervoer.
De methode vereist geen nieuwe regelgeving. De betrouwbaarheid neemt toe. Veiligheid voor gebruikers en personeel kan door vertramming verbeteren. Natuur en milieu hebben er baat bij. Vertramming is met name aantrekkelijk voor regionale overheden, als opdrachtgever, maar eveneens als initiator van stedelijke-regionale projecten. ProRail kan zich in dit verband profileren als informatiepunt en kwaliteitsadviseur.

Uit het juryrapport

Als beheerder van onder andere de regionale spoorinfrastructuur wil ProRail de regio’s helpen om de waarde van deze lijnen voor de mobiliteit te vergroten. Uiteraard op een betrouwbare, veilige en innovatieve wijze en in samenwerking met klanten en partners.
Er waren meerdere plannen die hybride voertuigen centraal stellen. Deze zijn echter kostbaar en onderhoudsintensief. De jury zag wel mogelijkheden bij de inzendingen die zich alleen op de tram concentreren. De tram valt namelijk onder een andere regelgeving, wat mogelijkheden kan bieden. Wel is het de vraag of het goederenvervoer juridisch gezien ook onder het tramregime kan en mag vallen. De jury hoopt hierop een antwoord te krijgen in de uitwerkingsfase. De inzendingen van RVDB en Arcadis zijn gecombineerd tot één nominatie.

Uit de pers

"Per tram van Zwolle naar Kampen" (Staatscourant, 6 december 2006)

"Het klinkt als een raar idee, een tram tussen Zwolle en Kampen, want er is nauwelijks een landelijker boemeltje in Nederland te vinden. Toch biedt juist het moderniseren van deze korte spoorlijn tot een tramlijn met meer haltes en een hogere frequentie mogelijkheden voor een goede integratie in de Zwolse stadsuitbreidingen Stadshagen en Oosterwolt. Aldus het idee van RVDB/Lightrail, een van de zes genomineerden in de jaarlijkse ProRail-prijsvraag. De komende maanden wordt het idee verder uitgewerkt."

CoBouw (5 december 2006) begrijpt het niet helemaal

Ook CoBouw heeft bericht over de nominatie van RVDB/Lightrail.nl en Arcadis Infra. De verslaggever schrijft het volgende: "Het voorstel van deze partijen betreft hybride tramvoertuigen. Hybride voertuigen zijn kostbaar en onderhoudsintensief, maar gezien het feit dat de tram onder een andere regelgeving valt, biedt dit wellicht toch mogelijkheden."
Het zal duidelijk zijn dat hiermee de kern van ons idee totaal wordt misverstaan. Het idee is immers om eenvoudig trammaterieel te gaan gebruiken, en geen treinen, en al helemaal geen ingewikkelde hybride voertuigen. Precies dit was voor de jury de overweging om ons te nomineren!

Home...