
Lightrail.nl
biedt expertise voor gebruikers in Nederland en buitenland. We combineren
kennis van verschillende domeinen, zoals openbaar vervoer, stedenbouw,
project-management,
economie,
ecologie en sociale wetenschappen.

Rob
van der Bijl biedt een reeks ‘in-huis’ discussiecolleges
aan over de samenhang tussen mobiliteit en ruimte.
De reeks is afgeleid van de colleges die
hij verzorgt als gastprofessor aan Universiteit Gent. Download
de brochure.
BRT-studie
succesvol afgerond

Lightrail.nl
ondersteunde bureau Berenschot met een onderzoek naar de mogelijkheden
van Bus Rapid Transit. Download
het manifest (oktober 2022).
Binnenkort meer informatie op onze SmartBus-pagina ...

Okayama
tram onderzoek - LRNL (april 2023) bereidde en begeleidde
een werkbezoek aan de tramlijn in Okayama (Japan) en diens exploitant
de Ryobi Group. Download de
beelden van de TV uitzending en zie ook het
bijbehorende nieuwsbericht op Favas.net.
Lightrail.nl
(Rob van der Bijl) in de Nederlandse media

NPO
- Pointer -
Dit was in dit tv-programma onze boodschap (maart 2023): Het uitdunnen
en opheffen van zogenaamde onrendabele regionale buslijnen holt de kwaliteit
van gehele ov-netwerk uit. Immers, de mensen die in zo’n busje zaten,
gebruiken nu ook niet meer de metro op de zware ov-verbindingen.

Radio
1 - Rob van der Bijl (Lightrail.nl)
deed mee aan een gesprek in het Radio 1 programma ‘Dit is de Dag’ (24
augustus 2022) over de vraag of er nog toekomst voor de trein is? Volgens
Lightrail.nl is deze toekomst allang begonnen. Luister
naar dit gesprek.

Dr
Kelder en Co 'Volgens Rob van der Bijl is de file niet het probleem.
Juist al het geld en het werk dat gestoken wordt in het opheffen van de
knelpunten maakt dat de mobiliteitsproblemen steeds erger worden. Van de
regen in de drup met meer asfalt dus. Een goed gesprek over hoe het mobiliteitsbeleid
averechts werkt (7 juni 2019). Luisteren
naar deze podcast van Jort Kelder.

Nog
meer in de media:
.
Aanbieding boek aan Van Boxtel, CEO NS
.
Emergent City, Moraliteit mobiliteit
.
Trouw, Kijk verder dan rails lang is
.
Infrasite.nl, Visie op het OV.
.
BN/De Stem, Breda-Tilburg
.
NRC, Geen plannen, dus niets
.
OVPro.nl, Geen miljarden nodig
.
CoBouw, OV niet iets voor 'losers'

Lopend
onderzoek naar tram-trein 3de generatie: Afgelopen
jaren hebben we ons onderzoek naar tram-train gecontinueerd met
veldwerk in Japan (Fukui en Toyama, 2018) en de metropool Parijs
(2018-2022). De komende maanden brengen we enkele onderzoeksresultaten
in de publiciteit. Wordt vervolgd …

Geschiedenis
en toekomst van de tram in Nederland is sinds de zomer
van 2021 het onderwerp van een tentoonstelling in het Openluchtmuseum
van
Arnhem (locatie tramremise). Lightrail.nl is daar vertegenwoordigd
met een schets van een regionaal light rail netwerk in en rond
de stad Groningen (Pragmatiek van Doorkoppeling, RVDB/Lightrail.nl,
september 2006).

Sustainable
urban development with LRT: Lessons from Netherlands and Japan:
Omvangrijk artikel over de vele mogelijkheden van Light
Rail Transit (LRT – light rail,
tram) als hoogwaardig openbaar vervoer in steden en stedelijke
regio's.
Zie:
International Railway Journal (IRJ)...
Lees het volledige artikel van Rob van der Bijl, Kiyohito Utsunomiya
en Niels van Oort bij
TU Delft.
Download Groningen
RegioTram analyse: 'Ontspoord Tramproject' Uit
tijdschrift Blauwe Kamer ... 
Onze
definitie:
light rail is een railgebonden vorm van openbaar vervoer die gebruikt
wordt
op de schaal van de stedelijke regio en de stad. In
tegenstelling tot trein en metro is light rail per definitie geschikt
om tot op zekere hoogte te integreren in de openbare ruimte en desgewenst
te mengen met regulier wegverkeer.
Stedenbouw
en mobiliteit, het is en blijft een verstandshuwelijk. Rob van der
Bijl (Lightrail.nl & Favas.net) is één van de weinigen
in Nederland die zich op beide terreinen deskundig mag noemen. Hij
publiceert
met
regelmaat
over zijn ideeën. Hoe ziet hij de toekomst van stad, mobiliteit
en de consequenties voor de burger? Zie het interview in Emergent
City...
Lightrail.nl
in 'De Azijnpisser', 20-1-2015,
Ongecensureerd: "Rob van der Bijl, specialist in 'lightrail',
pleit voor metroverbinding Schiphol-Amsterdam... ha! ha! ha! ha!
ha! Gistermiddag voor 14.30 u. op Radio1, stedenbouwkundige
Rob van der Bijl, die gespecialiseerd is in 'lightrail', die (hoe is
't mogelijk?) pleitte voor een metroverbinding tussen Schiphol en Amsterdam...
ha! ha! ha! ha! ha! ha! Hem werd geen spaanbreed in de weg gelegd,
toen hij zijn pleidooi hield, niet zo vreemd, als je beseft, dat de
neoliberale volvette neoliberale oliebol van Werven presenteerde. Men
had van der Bijl dan ook gevraagd, nadat de directeur van Schiphol,
Jos Nijhuis pleitte voor het doortrekken van de Amsterdamse Noord/Zuidlijn
naar Schiphol. Een vliegveld dat al belastinggeld grootverbruiker
is, al helemaal op infra gebied." 
Fietsen - Hoogwaardig
openbaar vervoer (b.v. light rail) moet volgens ons worden verbonden
met
hoogwaardig fietsen en fiets/infrastructuren.
Zie: www.lightrail.nl/bicycles/

Hoogwaardige
bus versterkt openbaar vervoer (b.v.
light rail). Volgens ons hebben steden 'SmartBus' nodig.
Zie: www.lightrail.nl/SmartBus/

Favas.net is een door onafhankelijke professionals gedragen samenwerking
die oplossingen
aandraagt voor ruimtelijke planning
en sociale ‘empowerment’. Favas.net werkt voor gemeenschappen,
lokale overheden en NGO’s. In samenwerking met Lightrail.nl
exploreert Favas.net potenties van op rail gebaseerd openbaar vervoer
voor de sociale en economische versterking van problematisch wijken
en steden, echter zonder te vervallen in traditionele blauwdruk planning. Bezoek Favas.net.

Lightrail.nl
ontwikkelde DUTCH RAIL SECTOR (DRS, 2015-2021),
een platform dat op omvattende wijze het railsysteem van Nederland presenteerde
voor een wereldpubliek. DRS is helaas in september 2021 gesloten als gevolg
van onvoldoende steun en initiatief uit de Nederlandse sector.
|
|
Ons
boek 'Light Rail Transit Systems: 61 Lessons in Sustainable Urban
Development' is uitgegeven door Elsevier.´The book
shows how to design and operate light rail to maximize its social
benefits.
Readers will learn how to understand the value of light rail and
tactics on its effective integration into communities.´ Bestel
het boek bij
Elsevier.

President-directeur
van de Nederlandse Spoorwegen Roger van Boxtel neemt ons boek in ontvangst
(2 oktober 2018). "Lightrail is wat mij betreft een
belangrijke factor voor duurzame stedelijke ontwikkeling. Zeker in de Randstad",
zegt Van Boxtel. "Ik ga het beslist lezen!"

Al eerder
(24 september 2018) was ons boek in ontvangst genomen door professor
Graham Currie van de Monash University in Melbourne.

Een
handboek over inpassing van de tram in stedelijke omgeving (CROW,
november 2022). Light rail en tramsystemen zijn flexibel inpasbaar in bijna
iedere stedelijke omgeving, maar een kwalitatief hoogwaardige ruimtelijke
inpassing
van dergelijke systemen is behoorlijk complex. Lightrail.nl heeft
meegewerkt aan de totstandkoming van dit handboek
dat met een serie richtlijnen professionals
ondersteunt om tot goede oplossingen te komen.

Ons
eerdere boek 'Investeren in de Stad. Lessen uit 47 light rail projecten'
is niet meer leverbaar. Zie verder de samenvatting van de uitgebreide
Engelstalige versie.
www.lightrail.nl/61xlightrail/

Leer
over incrementele light rail planning en de bijbehorende argumentaties,
werkwijzen en projecten. Download
Lightrail.nl's presentatie in Bergen, Noorwegen, april 2017.

Geen
twijfel aan de noodzaak van light rail en ander hoogwaardig openbaar
vervoer, volgens Rob van der Bijl (Lightrail.nl). Uit
Verkeerskunde
...
Light
rail state of the art - Het geheim van Portland. Uit
OVMagazine
...
Transit
Oriented Development - Onze presentatie op het congres van De
Vastgoedrapportage, Nijmegen 22 mei 2013. Download
hier...

Station
Centraal:
19-30 september 2011, Bouwkunde TU-Delft
Nog
steeds op Youtube ...
Lees
ook over LRNL's visie over de mogelijke rol van pensioenfondsen
bij investeringen in openbaar vervoer - in fragmenten van
een interview door het vakblad PensioenPro hieronder.

Of
het nu gaat om de recent opleverde Hoekse Lijn tussen Schiedam en
Hoek van Holland, de Amsterdamse Noord/Zuidlijn of de Utrechtse Uithof-lijn.
Ze zijn allemaal volledig gefinancierd met publiek geld. Private
investeerders als pensioenfondsen zijn niet betrokken en gezien de
financiële overschrijdingen van deze projecten is dat misschien
maar goed ook, schrijft het vakblad PensioenPro (november 2019).
Dat dergelijke investeringen er Nederland niet zijn, komt volgens
pensioenbeleggers en ov-deskundigen (waaronder Rob van der Bijl,
LRNL) omdat er sowieso weinig nieuwe ov-projecten zijn.
Uit het boeiende artikel in PensioenPro kan worden opgemaakt dat los van exploitatieopbrengsten
de beschikbaarheidsvergoeding een gangbaar verdienmodel vormt. Maar er bestaan
ook verdienmodellen waarbij het rendement van de financiers afhangt van de
exploitatieopbrengst. De vraag is wie dergelijke risico’s zou moeten
dragen, aldus PensioenPro. Rob van der Bijl, specialist op het gebied van mobiliteit
in steden, vindt dat de landelijke overheid dat moet doen. ‘Eerdere
kabinetten hebben ze te makkelijk afgeschoven naar gemeenten en bouwbedrijven,
maar een bouwbedrijf moet je niet opzadelen met maatschappelijke risico’s,
bijvoorbeeld dat een project vertraging oploopt vanwege allerlei bezwaren van
omwonenden.’
Van der Bijl verwacht dat private investeerders niet toe zullen happen, zolang
de overheid niet bereid is om meer risico op zich te nemen. ‘Beleggers
zouden wel gek zijn, als je kijkt naar de recente ervaringen met verlieslatende
projecten. De exploitatie van openbaar vervoer is moeilijk winstgevend te krijgen.
Je mag al blij zijn als het kostendekkend is.’
De ov-specialist wijst erop dat het betrekken van private partijen bij de financiering
van openbaar vervoer ook nadelen heeft. ‘Beleggers willen een rendement,
dat hoger ligt dat de rente die de overheid zou betalen als ze de financiering
via de kapitaalmarkt regelt. Via de markt financieren is doorgaans duurder.’
Verder lezen: https://pensioenpro.nl/

Helaas uitverkocht.
|